Preview Mode Links will not work in preview mode

Podcasts om salg og service

Her på siden finder du alle mine podcastepisoder om salg og service.

Hvis du vil vide mere, kan du blive ven på Facebook eller connecte på Linkedin - eller du kan besøge min blog om salg på birdi.dk/blog

Jeg er salgs- og servicebooster, hvilket betyder at jeg hjælper virksomheder til at få bedre bundlinje.

Velkommen til :-)

Jun 18, 2023

Rammeaftale på 5.000.000!

Flot - siger din chef.
Tillykke - siger din lidt misundelige kollega
Vi glæder os - siger kunden

Alt er godt - men det hænder, at noget går skævt.

Måske kunden ikke begynder at bruge aftalen i det tempo I havde forestillet jer.

Måske kunden ikke køber nok.

Måske er der en del af indkøberne eller brugerne der ikke køber overhovedet.

Denne episode handler om to ting:

1. De fire hovedårsager til at mange kontrakter ikke fører til den omsætning der var forudset.

2. De 10 konkrete ting du kan gøre, for at sikre dig at både du og kunden får mest ud af kontrakten.

Hvad de fire ting er? Min erfaring siger mig, at de fire årsager er:

  • Manglende værdioplevelse
  • Manglende udbredelse
  • Manglende kendskab til brugen af aftalen
  • Træghed - fordi det er nyt

Så en god kombination af manglende styring og kommunikation - men hvordan så styre bedre igennem?

Jo, her er det at de 10 trin til optimalt samarbejde og bedst brug af kontrakten kommer i spil - de 10 emner som du kan høre meget mere om i episoden her:

  1. Er hele købscenteret involveret og kender de værdien. Hør hvorfor dette er vigtigt.
  2. Har beslutningstagerne selv oplevet fordelene ved dit produkt?
  3. Er der gennemført relevante kursusforløb, så alle kan finde ud af at handle hos jer?
  4. Har indkøb og brugere den relevante information til rådighed, så de benytter aftalen?
  5. Har I været helt tæt på indkøbere, bookere og andre, så de kender aftalen 100%?
  6. Har I sammen opsat konkrete mål for onboarding den første dag, uge og måned + senere?
  7. Har I lavet aftaler om hvad I og kunden skal gøre for at sikre at aftalen bruges som forventet?
  8. Er der konsekvenser for kunden - fx pris- eller rabatjustering - hvis ikke omsætningsmålet nås?
  9. Er der en gulerod for kunden - måske for den enkelte bruger - når målet er nået?
  10. Er der aftalt struktureret opfølgning med feedback til kunden - helt tæt - så alle er på?

Som du kan se er der mange ting der skal være på plads. Jeg oplever at de ti punkter ovenfor er essentielle, men mange kontrakter og rammeaftaler bliver ikke fulgt op så tæt. Det koster penge for kunden og for dig.

Tak fordi du lytter med. God kontraktimplementeringslyst ;-)